tisdag 26 juni 2012

en liten rosett

Till helgen så ska jag på bröllop och har fått äran att sy klänningen till brudens dotter som ska vara tärna. Än så länge har det inte varit något blodspill med svett och tårar har infunnit sig. Ni som känner mig väl vet att jag troligtvis är den värsta tidsoptimisten av alla. Jag har bestämt mig att sy denna klänning och en klänning till mig på en och en halv vecka. Jag tror fortfarande går nu när det är 4 dagar kvar till bröllopet. 

Det har faktiskt gått bra över lag, men när vi gjorde en provning av den riktiga klänningen och insåg att tyget i provklänningen var mycket mer stretchigt och att jag då hade tagit in för mycket vid provningen och att resultatet var en för liten klänning, då kan jag ju säga att mitt humör inte var på topp precis. Men efter en liten paus i hammoken kom jag på en lösning. Nu håller jag på med det sista, tror det är ungefär tre sömmar kvar, så dessa ska bli sydda idag. Låter kanske inte så jobbigt men svårt att få tid när man är hemma med en 1,5 åring.
Min gullunge som älskar att leka i skohyllan.


En detalj på klänningen som jag är väldigt nöjd med är en liten rosett som ska sitta fram på klänningen. Jag googlade på hur man syr en rosett och hittade denna braiga sida. Här finns steg för steg hur man gör en rosett. Jag gjorde min rosett mindre, färdigt mått 1,5 x 7 cm ungefär. Jag klippte min bit 16 x 8 cm om jag minns rätt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar