söndag 27 mars 2011

maskerad outfit

Som jag har skrivit nedan var jag och Erik på 30-årsfest igår och det var maskerad med Grease-tema. Jag visste först inte vad jag ville klä ut mig som, ville bara inte vara Sandy. Så då kom jag på att de faktiskt har cheerleaders i filmen med sådär skön 50-tals känsla. Så det fick det bli. Men att hitta en outfit som var snygg var värre, så det fick bli att tillverka en själv.

Jag började med att rita ett mönster på en helcirkelkjol. Jag gjorde midjevidden lite större så att jag skulle kunna ha resår i midjan. Jag satte även tyll under för att få den att stå ut lite mer.


Här har jag lagt ut mönstret på helcirkelkjolen mot vikt kant.


Detta är linningen på underkjolen av tyll. Den är i vanlig bomull så jag inte gillar när tyllen börjar längst upp.


Här är mönstret utlagt på tyll, mot vikt kant.


Här syr jag fast tyllen på linningen.

Överdelen orkade jag faktiskt inte göra från grunden, så jag "fuskade" lite och köpte en t-shirt från H&M och sydde på ett R (Rydell High School) och en krage. 

Så här blev slutresultatet :)


Och här kommer en bild på mig och min för kvällen raggar-kille ;)




2 kommentarer:

  1. Snacka om att gå in för outfiten ;) skit fint verkligen!! ingen som kunde missa temat.! duktiga Petra! och vad fina kläderna blev! jag ligger i lä ;) kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Good job Petra!! You guys look great!

    SvaraRadera