onsdag 11 maj 2011

dyna till barnstol...igen...

Nu har jag äntligen sytt en dyna till den barnstol som lilleman ska använda. Det är en stol som jag och mina syskon hade när vi var små och som sedan har använts av mina syskon till deras barn. Den har varit om målad flera gånger och när jag tog över den målade jag den granitgrå.

Tyget till dynan är ett tyg från Borås Väverier som jag hade över efter att ha sytt ett gardiner i detta tyg för en massa år sedan. Helst hade jag velat sy dynan i det Mairo-tyg som jag har som gardiner i köket men insåg efter förgäves letande i lådor i källaren att jag slängt den spillbiten då jag rensade i mina tyglådor för några år sedan.
Stoppningen ar vadd som blev över efter skötdynan jag sydde. 

Här har jag sytt ihop delarna...




 ...och här är vadden som jag stoppade den med (hade två av den lilla).


Jag tycker att ju mer sömmar desto finare blir det. Detta eftersom det lättare går att forma tyget/plagget. Förr tyckte jag tvärtom, att det var snyggt med få sömmar på kläder jag sydde, tyckte att det såg hemmasytt ut med mycket sömmar. Jag ändrade synsätt när jag gick på Malmö Tillskärarakademi då jag insåg att ju mer sömmar desto bättre passform. Denna tanke förde jag även över på dynan :)



Här är en bild på stolen och dynan. Är super nöjd :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar