tisdag 31 maj 2011

pyssel i köket

Idag har det ju varit underbart väder, runt 24 grader hela dagen lång. Trodde jag skulle ramla baklänges då jag steg utanför dörren och slogs emot av värmen. Kollade på termometern och den visade 22 grader! Helt galet! Jag hade tidigare bestämt att baka idag (oh no i detta väder) men åkte till stan och mötte upp min vän Jenny och hennes bebis istället. Blev mycket häng i solen, så härligt.
Det började dock regna (ni som bor i Jönköping upplevde ju säkert det monsunliknande skyfallet) och man blev till att stanna inomhus på den sena eftermiddagen. det började då krypa i mina fingrar som så gärna vill baka. 
Så jag började med att göra puréer av frukt till lilleman. Först päronpuré och sist puré på nektariner. Det är så smidigt:

Valfri frukt (päron, nektarin, äpple, mango.... you name it)
Skala och tärna frukten. Lägg i kastrull och fyll så det precis täcker. Detta för att lite av näringen försvinner i vattnet, vilket man då vill minimera. Koka upp och låt koka i 5 min. Mixa slät med stavmixer. Fyll barnmatsburkar (spara 1,5 upp till kanten då det expanderar om du fryser det) eller iskubsformer (du kan då tina dem styckvis).
Lycka till!

Jag håller även på att baka lite gott till mig och min karl. Äpple- och valnötsbröd ska det bli. De är dock fortfarande i ugnen och det kommer därför att bli en sen kvällsmat. Men de ser riktigt smarriga ut. Eller vad tycker du? :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar